Jedna z věcí, které mi pomáhají zůstat muzikantem v této trochu nemuzikantské době, je komunita okolo ATAmusic online dílny. Každý den pro ni chystám nové materiály nebo diskutuji s účastníky Měsíční muzikantské výzvy v naší facebookové skupině. Nedávno v ní proběhla zajímavá debata pod dotazem:
„Koho z vás trápí rychlost, resp. pomalost a při jakých skladbách, tempech, tóninách, promilích k tomu dochází?“
Tady je extrakt diskuze doplněný o /moje reakce/:
PROBLÉMY ZMIŇOVANÉ JAKO PŘEKÁŽKA RYCHLOSTI:
-
tréma / Tréma je téma. Věnoval jsem mu jeden díl podcastu: Tréma při veřejném vystupování /
-
málo rozehraný / Je dobré se udržovat v kondici soustavně nebo aspoň pár dní před „výkonem“. V den D já osobně potřebuju min. 15 minut než „splynu s nástrojem“. Rozehrávám se na něčem lehčím a pomalu. /
-
problém je čistota při hraní rychle, „tuhnutí“ pravé ruky / Když se mi to začíná dít, hraju víc dlouhých not. Preferuju čistotu a další kvality před množstvím tónů. I jako posluchač. /
-
větší problémy mám při hraní na „hlubších“ strunách [kytary]. / Já také a myslím, že to je proto, že na nich i méně cvičím… /
PŘÍSTUPY A ŘEŠENÍ, KTERÉ FUNGUJÍ DISKUTUJÍCÍM MUZIKANTŮM/MUZIKANTKÁM:
-
Cvič pomalu a přesně abys mohl hrát rychle a dobře. Co se naučíš rychle ošulit, nebudeš hrát dobře nikdy. / Souhlasím a doplním, že cvičit pouze pomalu taky nefunguje, protože tak nezjistíš, co nefunguje v rychlosti. Proto hned, jak je to možné, hraju i rychle a následně izolovaně cvičím nebo zjednoduším to, co mi nešlo. /
-
Myslím že asi ani není nutný hrát všechno v ďábelských tempech, pak nestíhá ani pořádně artikulovat zpěvák. / Přepálená tempa vnímám jako problém č. 1 většiny jam sessionů. /
-
Dokážu zahrát rychle jen to, co jsem hrála před tím už mnoho, mnoho, mnohokrát. / Nápodobně. Týká se to i improvizací, kde s rostoucí rychlostí volím víc bezpečných (nadrcených) licků a prstokladů. V rychlosti je potřeba spolehnout se na motorickou paměť (=umí to ruce). A právě její budování je cílem cvičení. Víc v článku Proč, co a jak cvičím/
-
Když nemám čas hrát, ale hrozně bych chtěla, tak si třeba jen představuju, jak tu skladbu hraju. Někde jsem vyčetla, že se v mozku zapojují stejná centra, když se hraje prakticky, i když si jen člověk představuje, že to hraje. / Hraní v duchu dělám taky. Funguje na to, jaké tóny hrát. Rytmus, čistota tónu, dynamika, plynulost atd. se ale takto nacvičit bohužel nedají. /
-
Často sa mi stáva, že sa pri cvičení dostanem do dobrého tempa a zrazu sa začnem mýliť a nepomôže ani spomaliť. Musím prestať a vrátiť sa k tomu až na druhý deň. Skúšal som dať si hodinu dve pauzu, ale nepomohlo to. / Je dokázáno, že pro upevnění motorické paměti jsou nejdůležitější poslední 2 hodiny osmihodinového spánku. O vlivu spánku na učení je řeč v knize Proč spíme (Matthew Walker). Dva výňatky pro muzikanty zde. /
-
U hraní v rychlých tempech je také důležité trénovat efektivitu pohybů rukou, anglicky economy of motion. / Yes! Pro mě je dosažení maximální efektivity pohybů jedním z cílů cvičení. Při srovnání různých špičkových hráčů evidentně neexistuje jediná technika postavení rukou, držení trsátka, atd…, která zaručuje rychlost. Ale neplýtvat pohyby jednoznačně cesta k rychlosti je. Mám svou vysněnou techniku vzniklou pozorováním mých oblíbených hráčů a kontroluju i vizuálně (v zrcadle), jak se mi daří ji používat. /
A protože každý den taky trávím dost času s houslemi a jednou šikovnou aplikací, natočil jsem video pro všechny houslisty a houslistky, kteří touží po (větší) čistotě.
Hraješ?
A co si o tom myslíš? Napiš to prosím do komentářů.
A přidej se k nám 🙂
Jsem muzikant a lektor, co se rád ptá Proč?, rád poslouchá chytré lidi a občas něco napíše. O tom, co právě dělám, dávám vědět zde a jednou za čas fanouškům e-mailem (přidej se).
Ondra Kozák