Po více než třiceti letech s hudbou, kterou většinou napsal někdo jiný, chci trávit víc času psaním vlastních skladeb. Je to zdlouhavý proces, protože vnitřní kritik, který slyšel už tolik dobře napsané hudby, pracuje velmi poctivě. Proto je pro mě nesmírně důležité ocenění, kterého se mi dostalo v soutěži The Mike Auldridge Instrumental Composition Contest organizovanou DC Bluegrass Union. Moje skladba Mosquito Gathering získala první cenu a to vnímám jako velké povzbuzení pro pokračování v něčem tak osobním, jako je sdílení vlastní tvorby.
Chci, aby všechny mé skladby měly nějaký příběh. Posluchač se tak snadněji ztotožní i s těmi beze slov a věřím, že zážitek z takové muziky je pak silnější. Toto je příběh skladby Mosquito Gathering.
Poslechněte si „Mosquito Gathering“ podle svého vkusu: potmě, při čtení příběhu nebo jako videoklip (níže).
Pětistrunné housle
V roce 2021 jsem si pořídil pětistrunné housle, které postavil švédský výrobce Per Hardestam. Píšu o tom více zde. Spolu s dokončenou kytarovou deskou Overtones to byl impulz k tomu se zase intenzivněji věnovat houslím. Začal jsem více cvičit, aranžovat, skládat a také objevovat. Mimo jiné mi učarovala atmosféra skandinávské houslové muziky, která připomíná tu irskou. Stopy obou jsou k nalezení i v bluegrassu a myslím, že to je důvod, proč mají Skandinávci k tomuto žánru tak blízko.
Måstäpp
Hned další léto jsem opět vyrazil do Švédska na Torsåker Bluegrass Festival, kde jsem vystupoval a vedl houslový workshop. Před dalším festivalem v Norsku, kde jsme hráli s mou kapelou New Aliquot, jsem měl pár dní volno a tak jsem vyrazil na severozápad k jezeru Siljan v regionu Dalarna. Je to oblast s velmi silnou tradicí švédské hudby. Ve vesnici Gesunda na místě jménem Måstäpp se dokonce v roce 1906 konalo první soutěžní setkání švédských lidových houslistů.
To místo jsem našel a byť jsem tam byl sám, uvědomil jsem si jeden z úsměvných fenoménů letního Švédska: I když je skoro všude liduprázdno, nikde nejste dlouho sami. Je otázkou chvíle, než vás objeví komáři! 🙂 A tak to bylo i v Måstäpp. Rychle jsem tedy prchnul do auta a vyhledal místo k přenocování. Za zvuků jezera Siljan a s výhledem na horu Gesundaberget jsem si dlouhé minuty hrál na hlubokých strunách houslí. Ten večer vznikl motiv předehry a závěru skladby Mosquito Gathering.
Mosquito Gathering
Na skladbě jsem pracoval několik zimních měsíců a musím přiznat, že to byl proces zdlouhavý a občas neuspokojivý. Byl jsem totiž skladatelem, aranžérem, interpretem, hudebním kritikem a posluchačem v jedné osobě. Všichni chtěli být spokojeni a tak bylo potřeba si každý nový nápad nahrát, nějakou dobu cvičit, znovu nahrát, trochu na něj zapomenout, s odstupem kriticky i pokud možno laicky poslechnout a vyhodnotit.
Do skladby jsem chtěl otisknout několik elementů: klid před příletem komárů a následný útěk před nimi, rytmus typického skandinávského tance „polska“ a také mikrotonalitu (nezvyklému uchu znějící jako „falešnost“), která je typická pro lidovou hudbu snad po celém světě včetně Skandinávie. Zároveň skladba neměla být příliš složitá a moc dlouhá, měla by se dobře poslouchat i bluegrassovému posluchači (pro ty hraju nejčastěji) a měl bych ji umět zahrát i sám. Název se vztahuje právě k místu Måstäpp, kde jsem místo dávných fiddlerů zažil setkání… vy víte koho 🙂
Zetterlund, Griffin, Kozák
V letošním roce (2024) jsem dostal pozvání učit na housle na Grenna Bluegrass Academy – třídenním workshopu konaném před festivalem Grenna Bluegrass Festival. Na něm jsme měli vystoupit jako trio s mými lektorskými kolegy a kamarády Magnusem Zetterlundem a Hayesem Griffinem, se kterými jsem se seznámil v Torsåker v létě 2022 a natočil s nimi tehdy několik videí. Magnus i Hayes jsou výborní muzikanti s hudebním citem i zkušenostmi, ale velmi mi imponuje také jejich pracovitost.
Pro naše vystoupení na festivalu jsem zaranžoval právě Mosquito Gathering, protože není lepší kraj, kde by měla skladba zaznít. Po festivalu jsme si vyhradili dva dny, během kterých jsme skladbu natočili a stihli také ještě několik videí. Připojil se k nám Magnusův bratr Martin Zetterlund a díky jeho skvělé práci za kamerou i ve střižně vznikl můj první profesionální videoklip 🤩. Natáčelo se na místě zvaném Girabäcken přímo na břehu druhého největšího švédského jezera Vättern.
Mike Auldridge Instrumental Composition Contest
V září 2024 jsme vyrazili s Radimem Zenklem na největší bluegrassovou událost roku – IBMA World of Bluegrass. Tam jsem se dozvěděl o soutěži pro skladatele instrumentálek, kterou pořádá DC Bluegrass Union. Nejsem soutěživý typ, ale možnost nechat svou práci posoudit fundovanou porotou ve slepém hodnocení (porotci neznají jména soutěžících) se mi zalíbila. Dlouho mě nic tak nepřekvapilo jako zpráva, která mi pak přišla začátkem listopadu: Hi Ondra. Your tune Mosquito Gathering has won 1st place in the Mike Auldridge contest. Congratulations! Více o soutěži a další oceněné skladby najdete na dcbu.org.
Musím se zde podělit o krásnou gratulaci od jedné švédské houslistky z mé třídy na Grenna Bluegrass Academy.
Gratuluji! Ale moc tomu nerozumím 🤔 Čech přijede do oblasti blízko mého rodného města Malung, kde jsem vyrostla. Dělá hudbu, která má ten správný zvuk a barvu a nutí mě tančit „polska“ tak, jak to děláme u nás, a zároveň ve mně vyvolává touhu po domově. Pak přiveze svou melodii z Dalarny do USA a vyhraje bluegrassovou soutěž! Jak je to vůbec možné? 😄 Úžasné!!! 😄😄🤣🥰.
(přeloženo z angličtiny)
Třetí album
Nahrávka Mosquito Gathering v triu „ZGK“ vznikla pro mou třetí sólovou desku, kterou chci poskládat z vlastních skladeb a nahrát se zajímavými hosty. Protože můj život občas připomíná žonglování s příliš mnoha míčky (a to já umím dobře jen se dvěma), neumím říct, kdy ji dokončím. Nechte mi ale na sebe 📧 email a dám vám vědět, až se tak stane.
Jsem muzikant a lektor, co se rád ptá Proč?, rád poslouchá chytré lidi a občas něco napíše. O tom, co právě dělám, dávám vědět zde a jednou za čas fanouškům e-mailem (přidej se).
Ondra Kozák